Kunde ha varit värre

Många kanske tycker det är kallt ute och inget vidare kul väder men det kunde ha varit värre, någon som minns hur det var just den här dagen för ett år sen? 1 november 2006. Totalt väderkaos, det här inlägget skrev jag i min och min kompis Alex förra blogg.


Vintern är här

Nu sitter man här vid en dator på Centralen helt plötsligt. Den här dagen har verkligen allt gått emot mig känns det som, mycket tack vare det här vädret och dom något bristande traffikförbindelserna.
Först var tanken att ta bussen till Sollentuna för att gymma men efter att väntat i drygt en halvtimme utan att någon buss dykt upp och trots att dom enligt monitorn skulle ha åkt så kollade jag på sl.se på mobilen och såg att alla busslinjer i Sollentuna, Solna och Sundbyberg var inställda, så då gick jag till tåget och där stod det att tåget skulle komma som vanligt. Tiden gick över och tåget kom inte, nästa tåg kom inte heller och det enda dom sa i högtalarna var att tågen var kraftigt försenat utan att säga något om när dom kommer och han i billjettluckan visste knappt vem han själv var så han var det ingen idé att fråga. Efter drygt en timme så kom tåget äntligen och vi började rulla mot karlberg.
När jag kom dit så fick jag vänta ungefär 20-30 minuter innan ett drygt två timmar försenat och överfullt tåg dök upp, sen rullade vi fram ungefär 50 meter innan vi tills stannade och blev stående 20 minuter, sen åkte tåget 50 meter till och stannade igen... sen till sist så hamnade jag i Sollentuna och då tänkte jag gå förbi bankomaten och hämta ut en hundralapp men upptäckte att jag hade 99,83 på kontot, så det var bara att glömma. Efter det väntade en extremt kall långprommenad till Törnskogen och hem till Alex W, tappade känseln i händerna och höll på att halvt slå ihjäl mig i en hal nedförsbacke men drygt en halvtimme senare och väldigt mycket mer frusen så mötte jag honom och hans pappa som kom med bilen och vi åkte tillbaka till Sollentuna station för att åka in till Stockholm Kök & Bar till en fest vi hade köpt billjeter till. När vi kom till Sollentuna så missade vi ett tåg precis men sen dök ett annat tåg upp utan förvarning så då fick vi springa för att komma på det. Sen när vi kom till stan så gick vi runt lite och väntade på Anton som hade missat det tåget precis, vi åkte till Östermalmstorg kollade in vart stället låg sen gick vi till McDonalds och åt en varsin McFeast Fullkorns Meny. Sen typ en timme efter vi kom till stan så kom Anton, jag råkade säga åt honom att gå upp vid fel uppgång så vi fick gå tillbaka extra långt för att möta honom, då såg vi också att samtliga busslinjer i hela länet var ur traffik.
Sen när vi skulle in så hade Alex W glömt sitt pass och vi kännde inte riktigt för att gå in själva, vi tänkte först gå in bara i 10 minuter och kolla men kön rörde sig aldrig så vi gav upp dessutom så gick ju inte nattbussarna så det hade ändå inte varit någon större idé att vara där länge. 100 kr bortkastade och vi gick till McDonalds igen, Anton åt lite och sen så gick vi tillbaka mot Centralen för att åka med tåget hem.
När vi kommer till Centralen så får jag vara med om nästa överaskning, det sista Bålstatåget är inställt och det innan gick precis innan vi kom fram. Istället blir det att sätta sig här vid Sidewalk Express på centralen för att döda lite tid innan Märstatåget skulle komma.. eftersom det var två tåg kvar och tiden gick ganska fort så hann inte jag och Alex ta det första men vi antog att det var lungt eftersom det andra skulle komma strax efter så vi loggade ut härrifrån och gick ner till perrongen där tåget stod inne. När vi hade gått på tåget och väntade på att dom skulle stänga dörrarna och åka så ropar dom ut i högtalarna att "tåget tas ur traffik och att man hänvisas till andra förbindelser" .. lätt att säga när det finns en enda buss i hela stockholm som går! Så nu medans jag sitter här och skriver så har dessutom Alex på något sätt lyckats logga in gratis ett antal gånger på datorn brevid genom att göra så att det blir error.
Nu är min tid snart slut som jag har betalat för vid den här datorn och gissa vad som händer nu.. Jo dörrarna var låsta när Alex skulle gå ut.... Så nu blir det att försöka ta sig ut ur Centralen 01.40 en onsdagkväll.


Godmorgon! Äntligen har vi kommit fram. Efter vi loggade ut från datorn vid centralen så skulle vi försöka ta oss ut för att möta upp Alex W's pappa som skulle komma och skjutsa hem oss men vi lyckades inte ta oss ut! Efter att ha upptäckt att dörr efter dörr var låst och efter att ha klättrat över en spärr så lyckades vi ta oss tillbaka och ut från andra hållet. Sen väntade vi ett bra tag på att vår skjuts skulle komma men Alexs mobil hade inget batteri och när det hade gått närmre en timme efter det att han skulle ha åkt hemifrån så fick vi tag på honom och han berättade att han hade fått vända för att det inte gick att ta sig in till stan, så då var vi fortfarande fast.
VI gick ut i kylan igen för nu hade vi sett några bussar som åkte omkring men det var svårt att avgöra om dom var i traffik eller inte för en del hade helt fel nummer eller inga nummer alls. Vi tog oss ner till busshållplatsen där Sollentunabussarna brukar gå ifrån och där var det hyfsat mycket folk, när vi kollade på tabellen stod det att bussen skulle gått för 2 minuter sen men nu visste vi inte ifall den var försenad, om den hade gått, om dom överhuvudtaget att satt in några bussar mot Sollentuna eller om någon annan visste att dom ens var inställda från början.
Vi stod där några minuter innan vi gav upp och nu hade både McDonalds och 7eleven hunnit att stänga så nu gick det inte ens att gå in någonstans och värma sig. Den enda lösningen var att ta taxi hem.
När vi kollade över gatan såg vi taxikön som var extremt lång, det var minst 100 personer framför men det fanns inte så mycket alternativ, antingen att stå i kön eller att gå hem så då valde vi att stå kvar och frysa i kylan och efter ungefär en timme så kom vi fram och fick tag på en taxi.
Strax efter halv fyra så kom vi hem och då blev det äntligen lite mat och sömn.

Godnatt/Godmorgon
// Alex H





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0