*Snark*

Har för första gången någonsin varit på arbetsförmedligen och jag vet inte om det bara är jag men kändes extremt överskattat. Efter att ha suttit vid en dator och jag överdriver inte fyllt i säkert 25 sidor med uppgifter. Allt ifrån adress, tele nr, meriter, utbildning, till i vilka kommuner jag vill jobba i, om jag kan tala tadzjikiska eller några av dom 500 andra användbara språken man kunde välja på. Jag skulle välja 4 Utbildningsområden, närligande kategorier och till sist yrkesval. För en som nyligen gått ur gymnasiet och inte har överdrivet mycket arbetslivserfarenhet så var det inte särskilt lätt och överskådligt. Pianokonstruktör i Sundbyberg, Juristkonsult i Malmö, Biografvaktmästare i Jokkmokk... det kändes som det var mycket lättare att välja helt galna saker än att pricka i något alternativ som var någorlunda rimligt. Sen skulle jag efter att ha valt mina 4 yrken gå vidare och välja 18 stycken påståenden som jag hade god kännedom om i en gigantisk lista. Hade jag god kännedom om akvarium eller mynt skulle jag t.ex. fylla i det. Alltså, då börjar man undra lite grann... om jag söker jobb i t.ex. en klädbutik vad fan spelar det för roll om jag har god kännedom om motorcykeldelar då?! Sen när man hoppades att allt skulle vara över efter att hängt där i en timma så får man en hel bunt papper utkopierade. Hon rekomenderade att jag skulle komma på något möte nästa vecka för ungdomar som "varar i några timmar." Sen hade dom varit så generösa och bytt min inloggningskod på mitt konto till någon asjobbig kombination med en massa bosktäver och siffror, schysst! Men det var tydligen bara för att jag skulle kunna göra upp en förberedande handligsplan? Sen kunde jag fixa ett cv på deras sida... det räckte inte med att jag har ett utan jag skulle helst kopiera in det där också och så kunde jag komma in med mina betyg i veckan så dom kan verfiera att jag har gått gymnasiet. Nästan lite så man börjar tveka om har kommit in för avdelnigen för terroristmisstankar istället. Men som sagt, det känns som man har mycket större möjligheter att fixa något själv när jobbet på rudbeck över, har ju ett par saker på g så det ska nog lösa sig. Nu har jag gått dit och kollat i alla fall.



Kommentarer
Postat av: Laaaarsson

Ams är bajs :P
jag förstår inte varför man ska va medlem där och hålla på och krångla.. ¨Man kan ju ändå bara gå in på hemsidan och kolla alla lediga jobb och söka endå.. knaaaaas

2007-11-06 @ 15:47:14
URL: http://bestick.blogg.se
Postat av: Olga

Svar: jag börjar faktiskt vänja mig nu. Sover ju oftast 4-5 tim/natt.

2007-11-06 @ 18:09:07
URL: http://olgatherussian.blogg.se
Postat av: sara

fyfan vad kul, älskar o fylla i saker om mig själv.

2007-11-07 @ 00:14:43
URL: http://sillysson.blogg.se
Postat av: Anonym

Haha. Arbetsförmedlingen är en riktig cirkus. Och som på alla andra cirkusföreställningar är det mest en lång väntan på clownerna. Dessvärre är clownerna alltid skittråkiga och man lämnar lokalen otillfredställd och besviken. Fixa nåt på egen hand. Stöd inte galenskapen. Oj, fan vad lång kommentar det blev. Sorry.

2007-11-07 @ 01:37:15
Postat av: hemligt

glömde skriva avs.

2007-11-07 @ 01:38:13
URL: http://underpseudonym.blogg.se
Postat av: Alex

Hemligt: gör inget, alltid kul med kommentarer :P men cirkus var det verkligen, en annan rätt störd grej som jag glömde skriva var att det var en som frågade om jag var klar med datorn, trode först att han ville ha den fast det fanns en massa andra lediga. Sen började han trycka på den medan jag satt där, tydligen så jobbade han där men han talade så dålig svenska så det tog ett bra tag innan jag uppfattade det.

2007-11-07 @ 23:48:01
URL: http://aleqz.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0